Hvordan får man mere overskud?

Hvem vil ikke gerne have mere overskud? De fleste mennesker kan nok nikke genkendende til, at der godt måtte være lidt flere timer i døgnet. Flere timer til at indhente alle de ting vi gerne vil.  

De fleste kan nok også nikke genkendende til at dagene hurtigt fyldes op med ting som ikke nærer os. Vi har travlt på jobbet, der skal handles ind, transport til/fra job, til børnenes institutioner, hjem igen, før der skal laves mad, puttes, ryddes op og gøres klar til endnu en dag i morgen. Hamsterhjulet efterlader ikke ret meget tid til aktiviteter, som blot er til for nydelsens skyld. 

Men det burde det måske. 

Det er nemlig samtidig sådan at de fleste af os yder bedre, når vi har det godt. Vi er simpelthen mere effektive, når vi er i balance. Derfor får flere og flere arbejdsgivere også øjnene op for 4 dages arbejdsuger, reelt arbejdsfrie ferier for de ansatte og personalegoder, som styrker medarbejderne i deres personlige balance og trivsel.

Selvom det kan virke paradoksalt at nedsætte ”kapaciteten”, så kan det derfor alligevel være nøglen til simpelthen at nå mere. Og samtidig undgå at brænde ud eller gå ned med stress. Det er langsigtet god ledelse at have dette in mente, men sandheden er, at vi stadig har langt igen, før de fleste af os kan se frem til arbejdspladser med dette mindset. Desværre. 

(Video om overskud med yoga)

Det er dog ikke kun på arbejdet, at vi vil have gavn af en langsigtet ”god ledelse”. På hjemmefronten har vi også gavn af at lede os selv til bedre balance. Og vi har selv et ansvar for at introducere mere bæredygtige rutiner for vores egen energi. 

Dette er en selvforstærkende proces, da gode vaner ofte resulterer i mere overskud som akkumulerer flere gode vaner og så fremdeles. På samme måde kan en negativ spiral hurtigt bryde god trivsel, gennem kortsigtede sprints eller quick fixes, som ikke holder i længden og kan resulterer i skade over sigt. 

Et eksempel er den mad vi spiser. Føles den kun godt lige nu? Eller medvirker den også til balance gennem resten af ugen. Et andet eksempel er vores søvn. Måske vi kan nå lidt mere ved at afkorte søvnen med et par timer. Resultatet bliver dog hurtigt koncentrationsbesvær, manglende overskud eller irritabilitet. 

Det kan derfor godt betale sig at arbejde med hverdagen og de mange små måder, vi kan skabe bedre balance og mere overskud for os selv.

Hvis du ønsker inspiration til hvordan du kan gøre dette så læse mere på Savasana.dk.

About the Author: Mikael Warming

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *